Tumbuhan Air Hydrilla Sp

Tumbuhan Air  Hydrilla Sp

(Diajukan Untuk Memenuhi Tugas Mata Kuliah Tumbuhan Air)


Disusun Oleh :
              M.ilman Maulana (033041111005)


MANAJEMAN SUMBERDAYA PERAIRAN
FAKULTAS PERTANIAN
UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH SUKABUMI
2014

KATA PENGANTAR
Puji syukur kehadirat Tuhan Yang Maha Kuasa atas segala limpahan Rahmat, Inayah, Taufik dan Hidayahnya sehingga penulis dapat menyelesaikan penyusunan Makalah  ini dalam bentuk maupun isinya yang sangat sederhana. Semoga makalah   ini dapat dipergunakan sebagai salah satu acuan, petunjuk maupun pedoman bagi pembaca.
Harapan Penulis semoga makalah ini membantu menambah pengetahuan dan pengalaman bagi para pembaca, sehingga saya dapat memperbaiki bentuk maupun isi makalah  ini sehingga kedepannya dapat lebih baik.
Makalah  ini  Penulis  akui masih banyak kekurangan karena pengalaman yang saya miliki sangat kurang. Oleh kerena itu saya harapkan kepada para pembaca untuk memberikan masukan-masukan yang bersifat membangun untuk kesempurnaan makalah ini.

BAB I PENDAHULUAN
1.1 Latar Belakang
Tumbuhan akuatik juga disebut tumbuhan hidrophytic atau hydrophytes adalah tumbuhan yang telah disesuaikan untuk tinggal di atau pada lingkungan perairan. Karena hidup pada atau di bawah air permukaan memerlukan banyak adaptasi khusus, air tanaman hanya dapat tumbuh dalam air atau selamanya jenuh tanah. Aquatic vascular tanaman dapat ferns atau angiosperms (dari berbagai keluarga, termasuk di antara monocots dan dicots). Rumput laut tidak vaskular tanaman tetapi multisellular laut algae, dan karena itu biasanya tidak termasuk dalam kategori tanaman air. Dibandingkan dengan jenis tanaman seperti mesophytes dan xerophytes, hydrophytes tidak ada masalah dalam menahan air karena banyaknya air dalam lingkungan. Ini berarti tanaman telah kurang perlu mengatur pengeluaran keringat (memang, peraturan dari penembusan akan memerlukan lebih banyak energi daripada keuntungan yang mungkin timbul).

BAB II PEMBAHASAN
2.1  Pengenalan tumbuhan akuatik
Tumbuhan akuatik adalah sukar untuk ditakrifkan dengan tepat. Cook et al. (1974) menyatakan bahawa tumbuhan akuatik merupakan tumbuhan yang mempunyai bahagian aktif yang mampu menjalankan proses fotosintesis untuk kehidupannya secara berterusan atau sekurang-kurangnya beberapa bulan dalam setahun. Tumbuhan akuatik didapati tumbuh secara berterusan atau mengikut musim di badan-badan air seperti sawah padi dan tali air.
Tjitrosemito (1983) menyatakan bahawa tumbuhan akuatik merupakan rumpai yang hidup di persekitaran akuatik yang merangkumi kawasan sawah padi, sungai, tasik dan saliran tetapi tidak meliputi kawasan marin atau paya bakau. Kepesatan pertumbuhan rumpai air telah mendatangkan kerugian yang besar kepada para petani di Malaysia. Pelbagai usaha telah dijalankan untuk mengurangkan masalah rumpai air. Antaranya ialah melalui kawalan biologi oleh ikan, penggunaan pestisid, penggunaan mesin memotong dan sebagainya (Department Of Conservation 1984).
Tumbuhan akuatik juga boleh didefinisikan sebagai tumbuhan makroskopik (kelihatan pada mata kasar) yang biasanya hidup atau sekurang-kurangnya memulakan kitaran hidup di jasad air (Ahmad Ismail & Ahmad Badri 1994). Tumbuhan akuatik membiak melalui penghasilan biji benih atau secara vegetatif yang melibatkan organ khusus seperti rizom, pokok rayap, ubi dan umbisi.
Tumbuhan akuatik merupakan sumber semula jadi yang berpotensi untuk mengurangkan kandungan nutrien dalam badan-badan air yang tercemar (Boyd 1974). Sesetengah tumbuhan akuatik seperti Eichhornia crassipes dan Ceratophyllum demersum berupaya menyerap dan memasukkan bahan organik atau bahan tak organik ke dalam strukturnya sendiri. Selain itu, tumbuhan akuatik juga merupakan substrat yang penting untuk perlekatan organisma seni yang hidup dalam air seperti diatom, protozoa, briozoa dan sebagainya (Ahmad Ismail & Ahmad Badri 1994).

Kajian Boyd (1974) juga mendapati tumbuhan akuatik merupakan komponen yang paling penting dalam ekosistem akuatik. Antara kepentingannya ialah penghasilan oksigen melalui proses fotosintesis, menyediakan tempat perlindungan kepada anak-anak ikan dan melindungi tebing badan air daripada hakisan. Sesetengah tumbuhan akuatik jenis daun terapung seperti Nelumbo nucifera, Nymphaea lotus; Nymphoides indica dan sebagainya telah dijadikan tumbuhan hiasan oleh manusia (Riemer 1984).
Tumbuhan akuatik juga merupakan habitat semula jadi dan sumber makanan utama kepada haiwan akuatik terutamanya ikan. Ikan kap dan ikan tilapia biasanya memakan tumbuhan akuatik seperti Potamogeton sp, Ceratophyllum demersum dan sebagainya (National Academy Of Sciences 1976). Di samping itu, tumbuhan akuatik juga dijadikan makanan dalam penternakan itik, kerbau, khinzir dan lain-lain lagi. Sesetengah tumbuhan akuatik seperti Ipomoea aquatica (kangkung) dan Ceratopteris thalictroides (paku rawan) dijadikan sayuran utama kepada manusia.
2.2  Pengelasan tumbuhan akuatik
Sondergaard (1988) menyatakan bahawa kebanyakan pengelasan tumbuhan akuatik adalah berdasarkan kepada kumpulan taksonomi dan kehidupannya yang terbahagi kepada tiga kategori iaitu tumbuhan emergen, tumbuhan submergen dan tumbuhan daun terapung di permukaan air.
Nather (1990) telah mengelaskan tumbuhan akuatik kepada empat kumpulan utama iaitu kumpulan alga, briofit, paku-pakis air dan tumbuhan berbunga manakala Mohammad Zaini & Japar Sidik (1990) pula hanya mengelaskan tumbuhan akuatik kepada tiga kumpulan iaitu angiosperma dikotiledon, angiosperma monokotiledon dan Pteridophyta.
Rumpai-rumpai di sawah padi boleh dikelaskan kepada empat kumpulan iaitu rumput, rusiga, daun lebar dan paku pakis (Ahmad Anwar & Azmi 1986). Rumput merupakan tumbuhan yang berbatang bulat, berbuku, beruas dan batangnya seperti buluh. Helaian daunnya pula panjang dan mempunyai upih serta terbit dari bahagian buku. Rusiga pula biasanya tumbuh tegak dan berkelompok, daunnya kecil menirus dan batangnya bersegi tiga tanpa mempunyai buku yang bengkak. Rumput daun lebar boleh dibahagikan kepada monokotiledon dan dikotiledon. Selain itu, paku pakis ialah jenis tumbuhan yang mempunyai batang yang kurang jelas, akarnya tumbuh dari rizom yang mempunyai ciri-ciri yang serupa dengan daunnya.
Menurut Edwards (1980), tumbuhan akuatik peringkat tinggi boleh dibahagikan kepada 18 famili iaitu Alismataceae, Apiaceae, Aponogetonaceae, Araceae, Brassicaceae, Convolvulaceae, Cyperaceae, Fabaceae (Leguminosae), Haloragaceae, Nymphaeaceae, Onagraceae, Poaceae (Graminae), Podostemaceae, Ponteriaceae, Potamogetonaceae, Siphonocladaceae, Trapaceae dan Typhaceae.
Menurut Arber (1920), tumbuhan akuatik boleh dibahagikan kepada empat kumpulan utama berdasarkan cara pelekapan tumbuhan pada substrat. Pengelasan ini sangat berguna bukan sahaja dalam kajian morfologi dan fisiologi malah merangkumi kajian ekologi. Empat kumpulan utama tersebut ialah tumbuhan muncul, tumbuhan tenggelam, tumbuhan terapung dan tumbuhan daun terapung.
2.2.1  Tumbuhan muncul
Tumbuhan muncul terdiri daripada tumbuhan akuatik yang bahagian akar dan sebahagian daripada batangnya terbenam pada substratum badan air manakala bahagian daunnya akan muncul dari permukaan air (Reimer 1984). Tumbuhan akuatik ini merupakan tumbuhan semi-akuatik yang tidak memerlukan bekalan air yang banyak. Fenomena ini menyebabkan tumbuhan ini biasanya ditemui jauh dari gigi air.
Tumbuhan muncul yang biasa ditemui di habitat akuatik akan menunjukkan cara hidup yang berkelompok secara padat seperti Phragmites communis, Typha angustata, Sagittifolia dan beberapa spesies Scirpus (Ahmad Ismail & Ahmad Badri 1994). Tumbuhan ini biasanya tumbuh mengelilingi badan air dan kadangkala membentuk sempadan dengan kawasan daratan. Selain itu, tumbuhan muncul juga merupakan tumbuhan dominan di kawasan paya dan kawasan yang airnya kurang daripada 2 meter.
2.2.2  Tumbuhan tenggelam
Tumbuhan tenggelam merupakan tumbuhan akuatik yang keseluruhan jasadnya berada di dalam air. Tumbuhan ini melekap pada substrat dan jasadnya tidak mencecah permukaan air. Tumbuhan tenggelam mendapat bekalan oksigen dan karbon dioksida daripada air di sekelilingnya (Ahmad Ismail & Ahmad Badri 1994). Akar tumbuhan ini memainkan peranan penting sebagai organ penyerap nutrien dan organ pelekap.
Tumbuhan tenggelam dan tumbuhan daun terapung dikelaskan kepada kumpulan euhidrofit  iaitu tumbuhan akuatik yang sebenar (Dawson 1988). Tumbuhan ini kurang mendatangkan kesan kepada kadar aliran terusan kerana mempunyai substratum yang sesuai untuk sokongan dan pertumbuhan. Antara tumbuhan tenggelam yang biasa ditemui di Malaysia ialah Hydrilla verticillata dan Blyxa echinosperma.
2.2.3  Tumbuhan terapung
Tumbuhan terapung merupakan tumbuhan akuatik yang terapung dengan bebas di permukaan air. Akar tumbuhan ini tidak mencengkam dasar tetapi bebas tergantung di dalam air. Tumbuhan terapung yang biasa ditemui ialah kiambang kecil (Salvinia sp), keladi bunting (Eichhornia crassipes) dan sebagainya.
Tumbuhan terapung adalah dominan di persekitaran akuatik yang airnya mengalir perlahan. Tumbuhan jenis ini didapati akan menyebabkan proses pengoksidaan semula air menjadi sukar dan mempengaruhi kegiatan penternakan ikan (Sculthorpe 1985). Keladi bunting (Eichhornia crassipes) didapati telah menutupi hampir 60% daripada permukaan saliran di Malaysia (Baki dan Azmi 1994).

2.2.4 Tumbuhan daun terapung
Tumbuhan daun terapung hidup subur di kawasan yang cetek dan berakar umbi di dasaran tetapi mempunyai daun terapung di permukaan air (Ahmad Ismail & Ahmad Badri 1994). Daun tumbuhan ini hanya disokong oleh petiol seperti Nelumbo nucifera ataupun kombinasi antara batang dengan petiol seperti Potamogeton pusillus.
Tumbuhan daun terapung yang biasa ditemui di persekitaran akuatik ialah Nelumbo nucifera, Nymphoides indica dan Nymphaea lotus.
2.3 Taburan dan kepelbagaian tumbuhan akuatik
Pancho & Mohamad Soerjani (1978) pernah menjalankan kajian tumbuhan akuatik di Asia Tenggara. Kajian mereka bukan sahaja tertumpu di kawasan sawah padi malah meliputi habitat yang lain seperti sungai, parit; kolam dan sebagainya. Mereka telah berjaya menyenaraikan 112 spesies tumbuhan akuatik daripada 43 famili. Jadual 2.3 menunjukkan taburan kepelbagaian tumbuhan akuatik di Asia Tenggara.
Taburan sesuatu spesies tumbuhan akuatik merupakan satu kriteria yang penting untuk pengelasan. Perkara ini boleh dikenalpasti melalui satu hubungkait antara spesies berkenaan dengan persekitarannya seperti interaksi antara spesies, keadaan aliran air dan beberapa faktor fizikal seperti suhu, ketembusan cahaya, kandungan oksigen dan saliniti badan air berkenaan (Dawson 1988).
Faktor kedalaman dan arus air memainkan peranan yang penting dalam mempengaruhi kepelbagaian tumbuhan akuatik di sesuatu kawasan (Sculthorpe 1985). Kadar aliran air akan menentukan darjah hakisan dan mengawal jumlah bahan mendak yang memasuki sesebuah badan air. Bahan mendak yang mengandungi pelbagai jenis nutrien dan bahan kimia merupakan elemen yang penting dalam pertumbuhan tumbuhan akuatik (Riemer 1984).

Menurut Mashhor (1994), sesetengah spesies tumbuhan akuatik mempunyai kesesuaian hidup yang berbeza dengan spesies yang lain. Contohnya, Utricularia aurea, Ludwigia adscendens dan Nymphoides indica merupakan spesies tumbuhan akuatik yang boleh hidup di kawasan air yang sentiasa mengalir manakala Chara vulgaris, Pistia stratiotes dan Najas indica pula lebih cenderung mendiami badan air yang berada dalam keadaan yang tenang. De Hartog dan Velde (1988) mendapati jenis tumbuhan akuatik yang terdapat di sesebuah badan air ditentukan oleh saiz badan air tersebut. Kumpulan lemnid seperti Lemna, Azolla dan Ricciocarpus natans biasanya tumbuh di kawasan kolam kecil dan parit manakala pertumbuhannya di kawasan yang lebih besar adalah terhad.
Daripada kajian yang dijalankan di Lembah Tennesse, Alabama, didapati bahawa paras air yang sentiasa berubah-ubah telah mendatangkan kesan kepada pertumbuhan tumbuhan akuatik di kawasan tersebut (Mitchell 1974). Tumbuhan akuatik jenis terapung, tenggelam dan muncul akan mati akibat kemerosotan paras air manakala pertumbuhan tumbuhan akuatik vaskular tidak dipengaruhi oleh masalah kemerosotan dan peningkatan paras air.
Cahaya merupakan salah satu fizikal penting yang mempengaruhi kepelbagaian tumbuhan akuatik. Menurut Boyd (1975), kebanyakan tumbuhan akuatik memerlukan intensiti cahaya yang rendah. Intensiti cahaya yang tinggi bukan sahaja akan merencatkan proses fotosintesis malah akan meningkatkan kadar transpirasi tumbuhan akuatik. Kadar intensiti cahaya yang sesuai untuk tumbuhan akuatik ialah 10,000-20,000 lux (Riemer 1984). Beberapa ciri meteorologi seperti awan, debu dan gas berupaya mengurangkan cahaya yang sampai ke persekitaran akuatik dengan menyerap, memantul dan menyelerak sebahagian daripada cahaya matahari.
Selain itu, suhu, kandungan nutrien, karbon dioksida dan pH dalam air juga mempengaruhi taburan kepelbagaian tumbuhan akuatik. Sifat air yang mempunyai haba tentu yang tinggi menyebabkan proses pemanasan jasad air berlaku dengan perlahan (Ahmad Ismail & Ahmad Badri 1994). Proses ini bertanggungjawab menjadikan habitat akuatik lebih stabil dari segi turun naik suhu berbanding dengan habitat daratan. Di samping itu, karbon dioksida juga merupakan satu elemen penting yang mempengaruhi pertumbuhan tumbuhan akuatik (Riemer 1984). Peranan yang dimainkan oleh karbon dioksida ialah mengawal atur proses biologi komuniti akuatik dan bertindak sebagai penimbal terhadap sebarang perubahan keasidan dan kealkalian dalam air (Sculthorpe 1985). Hydrilla (Esthwaite rumput air atau Hydrilla) adalah tanaman air genus, biasanya diperlakukan sebagai mengandung hanya satu spesies, Hydrilla verticillata, meskipun beberapa ahli botani membaginya menjadi beberapa spesies. Sinonim termasuk H. asiaticaH. asiatica, H. japonica , H. japonica, H.lithuanica , and H. lithuanica, dan H.ovalifolica . ovalifolica. It is native to the cool and warm waters of the Old World in Asia , Europe , Africa and Australia , with a sparse, scattered distribution; in Europe, it is reported from Ireland , Great Britain , Germany , and the Baltic States , and in Australia from Northern Territory , Queensland , and New South Wales . [ 1 ] [ 2 ] [ 3 ] Adalah tanaman asli yang sejuk dan air hangat Dunia Lama di Asia, Eropa, Afrika dan Australia, dengan tipis, distribusi tersebar; di Eropa, dilaporkan dari Irlandia, Britania Raya, Jerman,Baltik Serikat, dan di Australia dari Northern Territory, Queensland, dan New South Wales. , dan
Telah off-putih kekuningan rhizomes tumbuh di sedimen di bawah air sampai dengan 2 m kedalaman. The stems grow up to 1–2 m long. Batang tumbuh 1-2 m panjang. The leaves are arranged in whorls of two to eight around the stem, each leaf 5–20 mm long and 0.7–2 mm broad, with serrations or small spines along the leaf margins; the leaf midrib is often reddish when fresh. Para daunmonoecious (sometimes dioecious ), with male and female flowers produced separately on a single plant; the flowers are small, with three sepals and three petals, the petals 3–5 mm long, transparent with red streaks. Hal ini monoecious (kadang-kadang dioecious), dengan laki-laki dan perempuan bunga diproduksi secara terpisah pada satu tumbuhan bunga-bunga kecil, dengan tiga daun dan tiga kelopak bunga, kelopak panjang 3-5 mm, transparan dengan garis-garis merah. It reproduces primarily vegetativelyturions (overwintering buds), and flowers are rarely seen. [ 2 ] [ 4 ] [ 5 ] [ 6 ] Ini terutama mereproduksi vegetatifturions (overwintering tunas), dan bunga yang jarang terlihat. [2] [4] [5] [6] whorls disusun dalam dua hingga eight di sekitar batang, masing-masing daun 5-20 mm dan panjang lebar 0,7-2 mm, dengan gerigi atau duri kecil di sepanjang tepi daun; pelepah daun sering kemerahan ketika segar. It is by fragmentation and by rhizomes and dengan fragmentasi dan oleh rhizomes dan
Hydrilla has a high resistance to salinity (>9-10ppt) compared to many other freshwater associated aquatic plants. Hydrilla memiliki resistansi tinggi terhadap salinitas (> 9-10ppt) dibandingkan dengan banyak air tawar lain yang terkait tanaman akuatik.
The name Esthwaite Waterweed derives from its occurrence in Esthwaite Water in northwestern England , the only English site where it is native, but now presumed extinct, having not been seen since 1941. [ 7 ] Hydrilla closely resembles some other related aquatic plants, including Egeria and Elodea . Nama Esthwaite rumput air berasal dari terjadinya di Esthwaite Air di barat laut Inggris, satu-satunya tempat di mana inggris itu asli, tapi sekarang dianggap punah, karena tak pernah terlihat sejak 1941. [7] Hydrilla mirip dengan beberapa tanaman air lain yang terkait, termasuk Egeria dan Elodea.
2.4 Tan aman Air tenggelam ( Hydrilla )

Hydrilla is naturalised and invasive in the United States following release in the 1960s from aquariums into waterways in Florida . Hydrilla adalah naturalisasi dan invasif di Amerika Serikat berikut rilis pada 1960-an dari akuarium ke saluran air di Florida. It is now established in the southeast from Connecticut to Texas , and also in California . [ 8 ] By the 1990s control and management were costing millions of dollars each year. Sekarang didirikan di sebelah tenggara dari Connecticut ke Texas, dan juga di California. [8] Pada tahun 1990-an DNS dan manajemen adalah biaya jutaan dolar setiap tahun.
Hydrilla can be controlled by the application of aquatic herbicides and it is also eaten by grass carp , itself an invasive species in North America. Hydrilla dapat dikontrol oleh penerapan perairan herbisida dan juga dimakan oleh rumput ikan mas, itu sendiri sebuah spesies invasif di Amerika Utara. Insects used as biological pest control for this plant include weevils of genus Bagous and the Asian hydrilla leaf-mining fly ( Hydrellia pakistanae ). Serangga digunakan sebagai pengendalian hama biologis untuk tanaman ini termasuk kumbang genus Bagous dan daun hydrilla Asia pertambangan terbang (Hydrellia pakistanae). Tubers pose a problem to control as they can lay dormant for a number of years. Umbi menimbulkan masalah untuk mengontrol karena mereka dapat berbaring aktif selama beberapa tahun. This has made it even more difficult to remove from waterways and estuaries. Hal ini telah membuat lebih sulit untuk menghapus dari sungai dan muara.
As an invasive species in Florida, Hydrilla has become the most serious aquatic weed problem for Florida and most of the US Because it was such a threat as an invasive species, restrictions were placed, only allowing a single type of chemical, fluridone, to be used as an herbicide. Sebagai spesies invasif di Florida, Hydrilla telah menjadi gulma perairan yang paling serius masalah bagi Florida dan sebagian besar dari US Karena itu ancaman tersebut sebagai spesies invasif, pembatasan ditempatkan, hanya mengizinkan satu jenis kimia, fluridone, untuk menjadi digunakan sebagai herbisida. This was done to prevent the evolution of multiple mutants. Ini dilakukan untuk mencegah evolusi beberapa mutan. The result is fluridone resistant Hyrdilla. Hasilnya adalah fluridone tahan Hyrdilla. “As hydrilla spread rapidly to lakes across the southern United States in the past, the expansion of resistant biotypes is likely to pose significant environmental challenges in the future.” [ 9 ] “Sebagai hydrilla menyebar dengan cepat ke danau di selatan Amerika Serikat di masa lalu, ekspansi biotypes resisten kemungkinan untuk mengajukan tantangan lingkungan yang signifikan di masa depan.” [9]
This abundant source of biomas is a known hyperaccumulator of Mercury , Cadmium , Chromium and Lead , and as such can be used in phytoremediation . [ 10 ] Sumber berlimpah ini adalah biomas dikenal hyperaccumulator dari Mercury, Cadmium, Chromium dan Lead, dan dengan demikian dapat digunakan dalam phytoremediation.


BAB III PENUTUP
3.1 kesimpulan
Jadi Tumbuhan tenggelam merupakan tumbuhan akuatik yang keseluruhan jasadnya berada di dalam air. Tumbuhan ini melekap pada substrat dan jasadnya tidak mencecah permukaan air. Tumbuhan tenggelam mendapat bekalan oksigen dan karbon dioksida daripada air di sekelilingnya (Ahmad Ismail & Ahmad Badri 1994). Akar tumbuhan ini memainkan peranan penting sebagai organ penyerap nutrien dan organ pelekap.
Tumbuhan tenggelam dan tumbuhan daun terapung dikelaskan kepada kumpulan euhidrofit  iaitu tumbuhan akuatik yang sebenar (Dawson 1988). Tumbuhan ini kurang mendatangkan kesan kepada kadar aliran terusan kerana mempunyai substratum yang sesuai untuk sokongan dan pertumbuhan. Antara tumbuhan tenggelam yang biasa ditemui di Malaysia ialah Hydrilla verticillata dan Blyxa echinosperma.



DAFTAR PUSTAKA

nickoharits.blogspot.com/2013/09/tumbuhan-akuatik.html






Tumbuhan Air Hydrilla Sp Tumbuhan Air  Hydrilla Sp Reviewed by Screamer on 03:27 Rating: 5

No comments:

a